Skip to content

Decoy effect

Decoy effect

Je gaat op een regenachtige vrijdagavond naar de bioscoop om eindelijk die gave blockbuster te zien waar iedereen het al weken over heeft. Voordat je de zaal inloopt besluit je nog even popcorn te kopen. Er zijn twee keuzes: een kleine bak popcorn voor €2,50 of een middelgrote bak popcorn (2x zoveel popcorn) voor €4,50. Je vond het bioscoopkaartje al duur genoeg en kiest voor de kleine variant. Maar wat doe je als er drie keuzes zijn? Een kleine bak popcorn voor €2,50; een middelgrote bak voor €4,50; en een grote bak (4x zoveel popcorn) voor €8,50. Dat verandert de zaak. Door de prijs van een grote popcorn, lijkt die middelste variant ineens veel minder duur. In dit tweede scenario loop je zomaar met een middelgrote bak popcorn de zaal in.

Het ‘decoy effect’, ook wel het ‘asymmetrical dominance effect’ genoemd, is een fenomeen waarbij de voorkeur tussen twee opties verandert door het aanbieden van een derde optie. Deze derde optie is meestal een iets goedkoper product met minder aantrekkelijke eigenschappen of een duurder product met iets meer aantrekkelijke eigenschappen. In het popcorn-voorbeeld met drie keuzes, lijkt de middelgrote optie een goed compromis tussen de twee extremen. De derde ‘decoy’ optie heeft je weggelokt van je eerste voorkeur.

Maak kennis met Mind-set, het BIAS kwartet

Via ‘MIND-SET – het bias kwartet’ maak je kennis met 32 veel voorkomende biases. Biases – ook wel heuristieken genoemd – zijn gedachtekronkels, die mensen onbewust beïnvloeden.