Skip to content

Superunie case: Verpakkingstest om impact van redesign te bepalen

Home / Cases

Superunie case: Verpakkingstest om impact van redesign te bepalen

In de overvolle supermarktschappen moeten verpakkingen in één oogopslag duidelijk maken waar het merk staat. Een verpakkingstest van het redesign van de First Choice Cola verpakkingen moest inzicht verschaffen in hoeverre het nieuwe ontwerp de gewenste impact had.

First Choice Cola is een van de overkoepelende merken van Superunie en is terug te vinden in de schappen van bijvoorbeeld Nettorama, DIRK, Plus en Coop. De brand managers van Superunie zorgen onder andere voor een eigentijdse, consistente uitstraling van de verpakkingsdesigns. Zodat consumenten ook een goed beeld krijgen van waar de Superunie-merken en de huismerken voor staan.

“Wat vinden cola-drinkers van het nieuwe verpakkingsontwerp?”

First Choice Cola heeft in de loop der jaren een solide positie verworven in het cola-schap, naast de onbetwiste marktleider Coca Cola en runner-up Pepsi Cola. Om de merkkarakter van First Choice Cola – verrassend lekker voor een prikkie – te bekrachtigen, werkte Superunie aan een nieuw ontwerp van de 1,5 literflessen, blikjes en voordeelverpakkingen. Om er zeker van te zijn dat het stijlvolle nieuwe ontwerp bij de doelgroep in de smaak viel, vroeg Superunie aan Delta Marktonderzoek om een online verpakkingstest uitvoeren onder een representatieve groep cola-drinkers.

Van een aanvankelijke teleurstelling na de eerste verpakkingstest…

We hebben een op First Choice Cola toegespitste designtest opgezet, voortbordurend en waar mogelijk aansluitend bij de verpakkingstests voor talrijke productcategorieën van het huismerk g’woon. Hierdoor konden we de resultaten van het nieuwe design afzetten tegen de benchmarks op het gebied van bijvoorbeeld kwaliteitperceptie, prijsperceptie, persoonlijke relevantie en koopintentie. Het bepalen van de schapimpact was inbegrepen in de verpakkingstest, door de verschillende verpakkingsvormen niet alleen in isolatie te laten beoordelen, maar ook in de context van het schap, te midden van de vele concurrenten. Het eerste ontwerp, dat we testten, voldeed helaas niet aan de verwachtingen. Verhoudingsgewijs veel cola-drinkers gaven een neutraal oordeel ten aanzien van het stijlvolle design. Ondanks de grote tijdsdruk was teruggaan naar de tekentafel de juiste beslissing.

…Tot een prachtig eindresultaat

Gebruikmakend van de consumenteninzichten uit de eerste verpakkingstest, kwamen het brand management van Superunie en het ontwerpbureau tot twee alternatieve ontwerproutes. De daaropvolgende test – met een doorlooptijd van drie dagen – leverde een duidelijke winnaar op. Het stervormige design genereerde een 2x zo grote voorkeur dan het alternatief. Uit de spontane reacties van cola-drinkers kwam sterk naar voren dat dit ontwerp opvallend en onderscheidend is; en dat men het stoer en strak vindt. Hiermee sluit het nieuwe verpakkingsdesign, dat sinds medio april 2020 in Superunie supermarkten verkrijgbaar is, uitstekend aan bij de zelfbewuste kant van het merk.

nieuwe design first choice cola flessen en blikjes

Dankzij het eigenzinnige ontwerp valt First Choice Cola op in de overvolle schap.

Met het nieuwe ontwerp heeft First Choice Cola een krachtige nieuwe look & feel gekregen te geven, met behoud van het eigen merkkarakter. Het draagt bij aan een goede brand salience; essentieel, aangezien het vandaag de dag, in supermarkten en daarbuiten, draait om mentale en fysieke beschikbaarheid.

Meer weten over klantonderzoek, customer journey onderzoek of deze case?

Neem contact met ons op:
Bel: 070 – 888 5 222
Mail: info@deltamarktonderzoek.nl